Rim och ramsor

Kommentera

På torsdagarna, då vi arbetar med svenska språket så använder vi oss bland annat av boken lyckostjärnan. Vi läser ett kapitel och arbetar sedan i ca 3 arbetspass med det kapitlet. Idag avslutade vi kapitlet, " Valles verkstad fixar allt" genom att spela ett spel som bestod av ord som återkommer i boken. 

Spelplanen innehöll rim, om man hamnade på en grön ruta så skulle man leta reda på det rimmande ordet och hoppa fram en ruta. I röd ruta skulle man hoppa tillbaka till det rimmande ordet. T.ex snok-bok, katt-hatt... Detta med rim är ett av de centrala innehåll som läroplanen påvisar att Förskoleklassens undervisning ska innehålla.

I läroplanen står att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Vidare står det att eleverna ska ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. När barnen spelar brädspel med varandra så uppfyller vi det målet i läroplanen. Alla barnen spelade med lust och glädje, de spelade många gånger så de flesta fick möjligheten att vinna.