På torsdagarna, då vi arbetar med svenska språket så använder vi oss bland annat av boken lyckostjärnan. Vi läser ett kapitel och arbetar sedan i ca 3 arbetspass med det kapitlet. Idag avslutade vi kapitlet, " Valles verkstad fixar allt" genom att spela ett spel som bestod av ord som återkommer i boken. 

Spelplanen innehöll rim, om man hamnade på en grön ruta så skulle man leta reda på det rimmande ordet och hoppa fram en ruta. I röd ruta skulle man hoppa tillbaka till det rimmande ordet. T.ex snok-bok, katt-hatt... Detta med rim är ett av de centrala innehåll som läroplanen påvisar att Förskoleklassens undervisning ska innehålla.

I läroplanen står att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Vidare står det att eleverna ska ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. När barnen spelar brädspel med varandra så uppfyller vi det målet i läroplanen. Alla barnen spelade med lust och glädje, de spelade många gånger så de flesta fick möjligheten att vinna.

Rim och ramsor

Allmänt Kommentera

På torsdagarna, då vi arbetar med svenska språket så använder vi oss bland annat av boken lyckostjärnan. Vi läser ett kapitel och arbetar sedan i ca 3 arbetspass med det kapitlet. Idag avslutade vi kapitlet, " Valles verkstad fixar allt" genom att spela ett spel som bestod av ord som återkommer i boken. 

Spelplanen innehöll rim, om man hamnade på en grön ruta så skulle man leta reda på det rimmande ordet och hoppa fram en ruta. I röd ruta skulle man hoppa tillbaka till det rimmande ordet. T.ex snok-bok, katt-hatt... Detta med rim är ett av de centrala innehåll som läroplanen påvisar att Förskoleklassens undervisning ska innehålla.

I läroplanen står att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Vidare står det att eleverna ska ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. När barnen spelar brädspel med varandra så uppfyller vi det målet i läroplanen. Alla barnen spelade med lust och glädje, de spelade många gånger så de flesta fick möjligheten att vinna.