I arbetet i förskoleklass har vi fokus på olika lärstilar. Att barn lär in på olika sätt. Att de behöver olika typer av utmaningar för att nå sin bästa arbetskapacitet. 
 
Forskning visar att en varierad arbetsform främjar lärandet bäst. Under en skoldag försöker vi ta fasta på detta, genom att erbjuda många olika typer av arbetspass. Vi pratar, instruerar, leker, sitter vid borden, samlas på mattan, ser på film, sjunger, lyssnar och lär oss! 
 
I förskoleklassen har vi inga uppfyllelsemål, så som grundskolan, däremot så omfattas även vi av de första två kapitlen i läroplanen. Där står bland annat:
 

Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och
lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna
strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna
ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika
former.

LGR- 11

Förskoleklass - arbetet med lärstilar

Allmänt Kommentera
I arbetet i förskoleklass har vi fokus på olika lärstilar. Att barn lär in på olika sätt. Att de behöver olika typer av utmaningar för att nå sin bästa arbetskapacitet. 
 
Forskning visar att en varierad arbetsform främjar lärandet bäst. Under en skoldag försöker vi ta fasta på detta, genom att erbjuda många olika typer av arbetspass. Vi pratar, instruerar, leker, sitter vid borden, samlas på mattan, ser på film, sjunger, lyssnar och lär oss! 
 
I förskoleklassen har vi inga uppfyllelsemål, så som grundskolan, däremot så omfattas även vi av de första två kapitlen i läroplanen. Där står bland annat:
 

Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och
lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna
strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna
ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika
former.

LGR- 11